کد مطلب:312412 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:222

پاداش عباس
در این بخش زیارت با پاداش های عباس (ع) در پی مجاهدت ها، خیرخواهی ها و یاری های او به اولیای خداوند و نگاهبانی از آنان آشنا می شویم. برترین پاداش، بیش ترین، رساترین و كامل ترین اجر و جزا برای اوست و در پی آن پاداش های بهشتی دیگر به او اختصاص یافته است:

الف- برانگیخته شدن در زمره ی شهدا از آن پاداش هاست (فبعثك الله فی الشهداء).

ب- روح او همراه با نیكبختان است. (و جعل روحك مع السعداء).

ج- او دارای وسیع ترین و برترین جایگاه در بهشت است (و اعطاك فی جنانه



[ صفحه 301]



افسحها منزلا و افضلها غرفا).

ه- نام او در «علیین» بزرگ داشته می شود (و رفع ذكرك فی علیین).

و- او با انبیاء صدیقان، شهیدان و صالحان محشور خواهد بود (و حشرك مع...). «مقام علیین» در قرآن چنین وصف شده است:

كلا ان كتاب الابرار لفی علیین و ما ادراك ما علیون كتاب مرقوم یشهده المقربون [1] .

هرگز! مكتوب ابرار و نیكان در علیین است و چه می دانی كه علیین چیست. مكتوبی نوشته شده است كه مقربان بدان گواه اند.

علیین، «جایگاه ابرار» است و «علیون» كسانی هستند كه مقربان، آنان را می نگرند. در این باره از امام باقر (ع) بشنویم:

ان الله خلقنا من اعلی علیین و خلق قلوب شیعتنا مما خلقنا منه و خلق ابدانهم من دون ذلك، فقلوبهم تهوی الینا لانها خلقت مما خلقنا منه، ثم تلا قوله: كلا ان كتاب الابرار لفی علیین الی قوله یشهده المقربون [2] .

خداوند ما را از اعلی علیین آفرید و دل شیعیان ما را از آن چه ما از آن خلق شده ایم آفرید و بدن هاشان را از چیزی پایین تر از آن خلق كرد. پس از این رو دل شیعیان به ما تمایل دارد، زیرا از همان چیزی آفریده شده كه ما از آن آفریده شده ایم. سپس آن حضرت آیه ی پیش گفته را تلاوت فرمود.

مفسر شیعی، علی بن ابراهیم قمی، راوی بزرگ، در این باره می نویسد:

و چه می دانی كه علیون كیان اند. آنان رسول خدا (ص)، امیرمؤمنان (ع)، فاطمه، حسن و حسین (ع)اند [3] .



[ صفحه 302]



اكنون با نگاهی تازه به این كلام زیارت بنگرید: «و رفع ذكرك فی علیین؛ خداوند نام و یاد تو را، ای عباس، در جمع «علیون» بزرگ داشت». بزرگداشت عباس (ع) در جمعی كه خود از آن اوج برین بهره مند هستند، ویژگی و مرتبه ای است كه درك آن تنها در توان همان گروه «بالانشین عرشی» است.


[1] مطففين: 21 - 18.

[2] تفسير علي بن ابراهيم القمي، ج 2، ص 438.

[3] همان.